طرز تهيه لازانيا خوشمزه و مخصوص

اموزش هاي جديد آشپزي و شيريني پزي ايراني

طرز تهيه لازانيا خوشمزه و مخصوص

۱۲۹ بازديد

طرز تهيه لازانيا خوشمزه و مخصوص

طرز تهيه لازانيا ساده گوشت بدون فر با مرغ گوشت چرخ كرده روي گاز در مايكروفر با شير ايراني ساده با مرغ در توستر رولي

لازانيا نوعي پاستاي ورقه اي محسوب مي شود كه مانند ديگر پاستاها و ماكاروني هاي محبوب در جهان اصلتي ايتاليايي دارد. لازانيا هم مانند ديگر غذاهاي معروف ايتاليايي به عنوان يك غذاي بين المللي در سراسر جهان شناخته مي شود. اصلي ترين ماده مياني لازانيا معمولا گوشت چرخ كرده است كه شما به سليقه خود مي توانيد از گوشت مرغ نيز براي تهيه لازانيا استفاده كنيد. در اين مطلب علاوه بر آموزش يكي از كامل ترين دستور هاي لازانيا ، دستور تهيه سس اين غذا را نيز براي شما آماده كرده ايم.

مواد لازم براي ۴ نفر
شير ۱ ليوان
آرد سفيد ۱ قاشق غذاخوري
كره ۲۵ گرم
نمك و جوز هندي نوك قاشق چايخوري

دستور تهيه سس لازانيا

مرحله اول

براي تهيه سس لازانيا يا همان سس سفيد بشامل ابتدا كره و شير را از يخچال خارج كنيد تا با دما محيط هماهنگ شوند. در ادامه آرد سفيد را دو مرتبه الك كنيد ( بهتر است از آرد شيريني پزي استفاده كنيد ) سپس در يك تابه مناسب روي حرارت ملايم تفت دهيد تا خامي آرد گرفته شود.

مرحله دوم

در اين مرحله كره را داخل يك ظرف گود مانند شيرداغ كن قرار دهيد و روي حرارت بسيار ملايم قرار دهيد تا كره ذوب شود سپس آردي را كه در مرحله يك تفت داديد را به كره اضافه كنيد و كمي تفت دهيد سپس نمك و جوزهندي را اضافه كنيد و تفت دادن را ادامه دهيد تا مخلوط كره و آرد كارملي رنگ شود.

مرحله سوم

در اين مرحله شير را كه هم دماي محييط شده است را كم كم به مخلوط آرد و كره اضافه كتيد و مواد را به صورت متداوم هم بزنيد تا سس به غلظت كافي برسد. زماني كه سس به غلظت كافي رسيد آنرا از روي حرارت برداريد و كنار بگذاريد تا خنك شود.

مواد لازم براي ۴ نفر
ورق لازانيا ۱ بسته
گوشت چرخ كرده ۴۰۰ گرم
پنير پيتزا ۱۵۰ گرم
قارچ ۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگي ۲ قاشق غذاخوري
پياز ۲ عدد متوسط
سير ۲ حبه
فلفل دلمه اي ۱ عدد
روغن و آويشن به اندازه كافي
نمك و فلفل سياه به اندازه كافي

دستور پخت لازانيا

مرحله اول

براي شروع بهتر است فر را روشن كنيد تا زمان اماده شدن لازانيا براي گرم شدن فر معطل نشويد ؛ براي اين منظور فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتيگراد روشن كنيد تا گرم شود.

مرحله دوم

در اين مرحله بايد مواد مياني لازانيا را اماده كنيم ، براي اين منظور فلفل دلمه اي و قارچ را به صورت نگيني ريز خرد كنيد و كنار بگذاريد. در ادامه پيازها را به صورت نگيني ريز خرد كنيد و به همراه كمي روغن مايع در يك تابه جادار تفت دهيد تا پياز نرم و سبك شود.

مرحله سوم

سيرها را هم به صورت خيلي ريز خرد كنيد و به پياز اضافه كنيد ، پس از كمي تفت دادن گوشت چرخ كرده را به مخلوط سير و پياز اضافه كنيد. گوشت چرخ كرده را خوب تفت دهيد تا تغيير رنگ دهد و سرخ شود. در ادامه قارچ و فلفل دلمه اي را اضافه كنيد و تفت دادن را ادامه دهيد تا قارچ و فلفل دلمه اي نيز سرخ شوند. در ادامه رب گوجه فرنگي را به همراه كمي آويشن به مواد اضافه كنيد و خوب تفت دهيد تا طعم بوي خامي رب گوجه فرنگي گرفته شود و به طور كامل سرخ شود.

مرحله چهارم

پس از اينكه مواد را خوب تفت داديد يك ليوان آب به تابه اضافه كنيد و درب تابه را بگذاريد تا گوشت با حرارت ملايم بپزد. تابه بايد تا زماني كه آب به طور كامل تبخير شود روي حرارت بماند. پس از اينكه مايه لازانيا اماده شد آنرا كنار بگذاريد و به سراغ اماده كردن ورقه هاي لازانيا برويد.

مرحله پنجم

ورق هاي لازانيا را نياز نيست در آب جوش قرار دهيد كافيست يك ظرف جادار را پر از آب ولرم كنيد و ورقه هاي لازانيا را به مدت ۳ دقيقه در ظرف قرار دهيد تا نرم شوند. بهتر است ورقه هاي لازانيا را يك به يك داخل ظرف قرار دهيد تا هنگام نرم شدن به هم نچسبند.

مرحله ششم

پس از اينكه ورقه هاي لازانيا آماده شد يك ظرف پيركس مناسب انتخاب كنيد و بدنه داخلي آنرا با روغن مايع چرب كنيد. در ادامه مقداري از سس بشامل كف ظرف بريزيد به طوري كه سس بشامل كف ظرف را بپوشاند.

مرحله هفتم

در اين مرحله يكي از روقه هاي لازانيا را كف ظرف روي سس بشامل قرار مي دهيم و مقداري از مايه گوشت چرخ كرده روي ورقه لازانيا مي ريزيم و آنرا به پست قاشق صاف مي كنيم تا در تمام نقاط ورقه لازانيا به طور مساوي پخش شود. نكته مهم در اين مرحله اين است كه بهتر است به جاي اينكه گوشت زيادي بين هر لايه لازانيا قرار دهيد ، تعداد لايه هاي لازانيا  را بيشتر كنيد تا پس از پخت در هنگام برش زدن مايه لازانيا از بين ورقه ها خارج نشود.

مرحله هشتم

پس از اينكه گوشت را روي روقه لازانيا پخش كرديد مقداري سس بشامل روي گوشت بريزيد و در ادامه كمي پنير پيتزا براي چسبندگي ورقه هاي بهم روي سس بشامل بريزيد. به همين ترتيب ظرف را با ورقه هاي لازانيا ، مايه گوشت ، سس بشامل و پنير پيتزا پر كنيد.

مرحله نهم

در پايان يك ورقه لازانيا بايد روي ظرف قرار بگيرد كه روي انرا با سس فراوان بشامل پر كنيد تا در هنگام پخت خشك شنود سپس روي لازانيا را با پنير پيتزاي فراوان پوشش دهيد و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه داخل فر كه از قبل گرم شده است قرار دهيد تا لازانيا آماده سرو شود.

نكاتي براي بهتر شدن لازانيا

آماده كردن لازانيا روي اجاق گاز

اگر در منزل به فر دسترسي نداريد مي توانيد لازانيا را درون قابلمه هم درست كنيد. براي درست كردن لازنيا بهتر است از قابلمه هاي چهارگوش يا تابه هاي دو طرفه كه مستطيلي شكل هستند استفاده كنيد. مواد را به همان ترتيب بالا داخل قابلمه يا تابه قرار دهيد سپس آنرا روي حرارت بسيار ملايم قرار دهيد تا اماده سرو شود. حرارت زياد باعث خشك شدن لازانيا خواهد شد پس به اين نكته دقت داشته باشيد. نكته ديگر اين است كه با اين روش روي پنيز شما طلايي نخواهد شد كه مي توانيد آنرا با كمي جعفري خرد شده جبران كنيد.

روش برش زدن لازانيا

يكي از مهم ترين نكاتي كه در مورد لازانيا وجود دارد برش زدن آن است كه خيلي از افراد مبتدي با آن مشكل دارند. همانطور كه مي دانيد ماده اي كه ورقه هاي لازانيا را به هم مي چسباند پنير پيتزا مي باشد كه اگر پنير داغ باشد خيلي راحت وا مي رود. پس براي اينكه پنير پيتزا كمي خودش را بگيرد بايد حدود ۱۵ دقيقه پس از اينكه لازانيا آماده شد آنرا كنار بگذاريد تا خنك شود و پنير پيتزا خودش را بگيرد سپس آنرا با يك كارد تيز برش بزنيد. نكته ديگر اينكه حتما لازانيا را در همان ظرفي كه آماده كرده ايد برش بزنيد و به هيچ وجه لازانيا را براي برش زدن از ظرف خارج نكنيد.

لازانيا با گوشت مرغ

براي پخت لازانيا با مرغ ابتدا مرغ را به همراه ۱ عدد پياز و كمي زردچوبه نيم پز مي كنيم سپس به صورت نگيني يا ريش ريش خرد مي كنيم و با ديگر مواد مخلوط مي كنيم. روش پخت لازانيا با گوشت يا مرغ تفاوت چنداني ندارد فقط بايد گوشت مرغ را از قبل نيمپز كنيم سپس به مواد ديگر اضافه كنيم.

لازانيا با توستر

ابتدا المنت بالا و پايين را با حرارت ۱۶۰ درجه سانتيگراد روشن نماييد سپس ظرف لازانيا در قسمت مياني توستر ( روي سيني توستر قرار دهيد نه قسمت ميله اي ) قرار دهيد. يك فويل آلومينيومي نازك را روي ظرف لازانيا بكشيد تا حرارت مستقيم المنت روي لازانيا را خشك نكند.

حدودا ۳۰ دقيقه زمان نياز است تا لازانيا آماده شود. پس از اينكه لازانيا آماده شد فويل آلومينيومي را بر مي داريم و مجددا ظرف لازانيا را داخل توشتر قرار مي دهيم. اين بار فقط المنت بالاي توستر را روشن مي كنيم تا ظرف مدت ۵ دقيقه پنير روي لازانيا نيز طلايي شود.

منبع : چي شي ( دستور لازانيا )

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.